آخرین اخبار
کد مطلب: 80448
کلاهي که بر سر خريداران‌موبايل مي‌رود
تاریخ انتشار : 1393/06/04
نمایش : 2904
خيل عظيم خريداران تلفن همراه که در راهروهاي پيچ در پيچ پاساژهاي ميدان جمهوري و خيابانهاي اطراف آن سردرگم‌اند، تصويري است که هر روز در قاب خيابانهاي مرکزي تهران تکرار مي‌شود.
  به گزارش سلام لردگان، مي توان گفت امروزه خريد و فروش موبايل به‌روزترين مساله در هر برهه‌اي از زمان در هر نقطه‌اي از دنياست چراکه هر روز و هر ساعت تغييرات جديدي در دنياي فناوري و ارتباطات به وجود مي‌آيد و محصولات جديدي به بازار وارد مي‌شود.

اما علاوه بر دشواريهاي انتخاب مدل و برند مناسب با توجه به تنوع بسيار محصولات در اين حوزه، مشتريان ايراني بايد با مشکلات عديده ديگري نيز دست و پنجه نرم کنند. از جمله اين مسايل بازار داغ قاچاق موبايل، انتخاب گارانتي مناسب و مطمئن، بي‌اعتمادي به قيمت‌هايي که در هر مغازه‌اي متفاوت است و در نهايت حرفي است که خود فروشندگان مي‌زنند: «هيچ موبايلي در ايران گارانتي ندارد زيرا گارانتي زير بار مسئوليت هيچ ايرادي در موبايل نمي رود».

درد دلهاي برخي خريداران برندهاي معروف موبايل که براي خريد تلفن همراه خود بيش از يک ميليون تومان هزينه کرده بودند بهانه‌اي شد که به سراغ چند فروشنده بازارهاي معروف تلفن همراه برويم و گزارشي از نحوه ارائه خدمات پس از فروش تا معرفي مراجع قانوني به اين مشتريان ناراضي تهيه کنيم.

نمايندگي‌هاي هر يک از برندهاي موبايل با دفاع از ضمانت‌نامه مورد قبول خود درباره اين ضمانت نامه‌ها و خدمات آنها توضيحاتي ارائه کردند.

مثلا نمايندگي داراي ضمانت نامه "ياس" در اين باره اظهار کرد: در حال حاضر برند htc با سه گارانتي مختلف "ياس"، "آرين" و "ماکروتل" ارائه مي‌شوند اما علت اينکه در اين نمايندگي از htc تلفن‌هاي همراه با ضمانت "ياس" به فروش مي‌رسند اين است که اين ضمانت نامه اولين وارد کننده اين برند از تلفن همراه است که نزديک به 10 سال در بازار موبايل کشور فعاليت مي‌کند.

وي با اشاره به اينکه ارائه کارتهايي مثل کارت طلايي همراه با ضمانت نامه تنها يک حرکت تبليغاتي براي جذب مشتري به حساب مي‌آيد تصريح کرد: اينکه رنگ کارت ضمانت نامه تلفن همراه چه رنگي باشد اهميت چنداني ندارد و اينکه مي گويند يک شرکت گارانتي، همراه با محصولات خود به مشتريانش کارت طلايي مي دهد صرفا يک کار نمادين و بي فايده است چرا که تقريبا خدماتي که شرکت‌هاي گارانتي موبايل به مشتريان مي‌دهند يکسان است و تفاوت چنداني با يکديگر ندارد.

اين نماينده فروش تلفن همراه تنها تفاوت شرکتهاي گارانتي را در مدت زماني که براي ارائه خدمات و تعويض و تعمير تلفن صرف مي کنند دانست و گفت: تمامي شرکت‌هاي ضمانت کننده مدعي هستند که تعويض تلفن همراه در صورت داشتن نقص فني عمده تا يک ماه پس از فروش از جمله خدماتي است که به مشتري مي‌دهند.

وي افزود: ضمانت نامه "ياس" هم با اينکه چيزي به نام کارت طلايي به مشتريانش ارائه نمي‌دهد در صورت لزوم تلفن همراه معيوب را طي دو هفته تعويض مي‌کند. اين مدت دو هفته‌اي براي زماني است که تلفن همراه مورد نظر در انبار وجود ندارد و بايد از گمرک ترخيص شده و به فروشگاه برسد.

اما نمايندگي شرکت سوني با اشاره به اينکه محصولات خود را با گارانتي "آرين" ارائه مي‌دهد خاطر نشان کرد: اين ضمانت نامه داراي کارت طلايي است که در يک مهلت حداکثر 10 تا 15 روزه تلفن همراه معيوب را تعويض کرده و موبايل جديد را به مشتريانش ارائه مي‌دهد.

راه حل اين شرکت گارانتي براي اينکه در مهلت 15 روزه مذکور سيم کارت مشتري خاموش نباشد اين است که يک تلفن همراه به صورت رايگان در اختيار مشتري قرار مي‌دهد.

اين فروشنده همچنين بيان کرد: مشتريان براي آنکه مطمئن شوند موبايلي که براي آنها تعويض شده‌ موبايل نو است مي توانند شماره سريال موبايل جديد را با تلفن همراه قبلي مقايسه کنند.

وي با اشاره به اينکه 99 درصد تلفن‌هاي همراه موجود در بازار موبايل ايران از طريق قاچاق وارد مي‌شوند گفت: حتي موبايل‌هايي که از سوي نمايندگي‌هاي رسمي نيز به مشتريان ارائه مي‌شود نيز قاچاق است. اگر بخواهند موبايل را به صورت قانوني وارد کنند، قيمت هر تلفن همراه چند برابر مي‌شود بنابراين تنها بخش کوچکي از موبايل‌هاي موجود در کشور از طريق قانوني وارد مي‌شود و بقيه آن قاچاق است.

اين فروشنده تلفن همراه درباره نحوه ارائه ضمانت نامه براي تلفن‌هاي قاچاق شده افزود: نمايندگيهاي رسمي هر يک از برندهاي تلفن همراه در دوبي گرفته مي‌شود و تنها يک دفتر به شکل صوري در ايران به وجود مي‌آيد و يک شرکت خصوصي نيز وظيفه ارائه خدمات گارانتي را برعهده مي‌گيرد. سپس شرکت گارانتي کننده در ايران با نمايندگي رسمي برند در دوبي ارتباط برقرار کرده و قطعات مورد نياز را دريافت مي‌کند.

نمايندگي سامسونگ نيز با اشاره به اينکه تلفن‌هاي همراهي که ارائه مي‌دهد با ضمانت نامه "مايکروتل" به فروش مي‌رسند گفت: اکثر مشتريان اعتماد چنداني به گارانتي‌ها ندارند اما به دليل هزينه بالايي که در ازاي خريد موبايل مي‌کنند ترجيح مي‌دهند آن را با ضمانت نامه بخرند و هزينه اضافي آن را پرداخت کنند.

يکي ديگر از فروشندگان با سابقه موبايل نيز بار ديگر با تاکيد بر اينکه بيش از 99 درصد موبايل‌هاي وارداتي قاچاق هستند تصريح کرد: يک درصدي که اکثر خريداران تاکيد دارند که به صورت قانوني وارد بازار مي‌شود مربوط به تلفن‌هاي همراهي است که به سفارش ايران وارد مي‌شوند که بايد داراي دفترچه و منوي فارسي باشند. اين تلفن‌هاي همراه از برندهايي هستند که در ايران شرکت نمايندگي دارند.

اين فروشنده درباره کارت طلايي که شرکت مايکروتل ارائه مي‌دهد تصريح کرد: البته شرکتهاي ضمانت کننده بسياري مدعي هستند که تلفن همراه را در صورت داشتن اشکال فني عمده تعويض مي‌کنند اما اين تنها وعده‌اي است که هنگام فروش به مشتري مي‌دهند و آن را عملي نمي‌کنند اما اين شرکت اين خدمت را ارائه مي‌دهد.

به گفته اين فروشنده ارائه چنين خدمتي از سوي شرکت مايکروتل و ارائه کارت طلايي به مشتريان براي حضور پررنگ در جو رقابتي موجود در بازار موبايل و ضمانت نامه است.

وي با اشاره به اينکه مشتريان اکثرا فروشنده را در مقابل مشکلاتي که براي تلفن‌هاي همراهشان به وجود مي‌آيد مسوول مي‌دانند گفت: اگر شرکت ضمانت کننده پاسخگو نباشد يا خريداران با آن به مشکل بربخورند مستقيما به سراغ فروشنده مي‌آيند در صورتي‌که فروشندگان نيز درست مانند خريداران هستند و تنها وظيفه دارند محصول بسته بندي شده را به مشتريان ارائه دهند.

اما يکي از فروشندگان برند اپل در ايران با تاکيد بر لزوم آگاه سازي مشتريان از حقوق و وظايفشان هنگام خريد محصول مورد نظر تصريح کرد: اکثر مشتريان بعد از آنکه براي تلفن همراهشان مشکلي به وجود مي‌آيد و شرکت ضمانت کننده نيز پاسخگو نيست به اتحاديه صوتي و تصويري مراجعه مي‌کنند، در حاليکه شبکه اطلاع رساني اين اتحاديه نمايندگي‌هاي مجاز براي فروش تلفن همراه و شرکتهاي مطمئن ضمانت کننده هر برند را معرفي کرده‌است که اگر به آن توجه شود مشکلي براي فروشنده و خريدار به وجود نمي‌آيد.

به گفته وي يکي از راه‌هاي تشخيص تلفن‌هاي همراهي که به صورت مجاز وارد و از شرکت معتبر گارانتي شده‌اند اين است که قيمت آنها در رنگ‌هاي مختلف متفاوت نيست.

اين فروشنده اپل با اشاره به اينکه تنها گارانتي کننده رسمي برند اپل شرکت "مه‌تل" است افزود: تعداد زيادي از موبايل‌هايي که وارد بازار ايران مي‌شود قاچاق است و تنها راه اطمينان از خريد، مراجعه به اتحاديه صوتي و تصويري پيش از خريد برند مورد نظر است.

اما از جمع نمايندگي‌ها و فروشندگان رسمي‌تر که به سوي جمع فروشندگان کمي غيررسمي با مغازه‌هاي درهم و شلوغ که مي‌رويم، نظرات در مورد گارانتي و خدمات پس از فروش در زمينه تلفن همراه نيز تغيير مي‌کند.

يکي از فروشندگان با معرفي برندهاي پرفروش در مغازه‌اش تاکيد کرد که هيچکدام از آنها با گارانتي فروخته نمي‌شود زيرا گارانتي خدماتي را به مشتري ارائه نمي‌دهد و بنابراين احتياجي نيست که تلفن را با گارانتي بفروشند.

اين فروشنده با نشان دادن کارت گارانتي يکي از شرکتهاي ضمانت کننده تلفن همراه گفت: کافي است نگاهي به شرايط ضمانت، تعمير يا تعويض تلفن همراه بکنيد تا متوجه شويد که شرکت‌هاي ضمانت‌کننده از همان اول نيز حاضر نيستند زير بار هيچ مشکلي بروند و اين را در همان زمان فروش به مشتري يادآور مي شوند.

وي ادامه داد: تلفن همراه هر مشکلي هم که پيدا کرده باشد شرکت گارانتي مي‌تواند دليلي براي عدم ارائه خدمت پيدا کند و هيچ مرجعي نيست که مشتري به ان شکايت کند تنها راهش اين است که وقت خود را هدر ندهد و هزينه تعمير تلفنش را برعهده گيرد.

«تلفن‌هاي ضدآب نيز ممکن است به دليل آب خوردگي خراب شوند و پاسخ شرکت گارانتي اين است که بايد تلفن را در آب مقطر مي‌انداختي و چون آب داراي ناخالصي بوده‌ است پس اين مورد شامل گارانتي نمي‌شود.» اين توصيف يکي ديگر از فروشندگان درباره نحوه ارائه خدمات پس از فروش در بازار تلفن همراه است.

اين فروشنده تصريح کرد: هميشه در شرکتهاي گارانتي روي مشتريان بسته است. از اين شرکت‌ها نمي‌توان به جايي شکايت کرد چون بايد بدانيد که کساني که شرکت گارانتي تاسيس مي‌کنند کساني هستند که نمي‌شود از آنها به جايي شکايت کرد.

نخستين تلفن همراه در ايران در سال 1372 وارد شد و در سال 1373 آنتن‌هاي تلفن همراه در حالي نصب و راه‌اندازي شد که عده کمي از مردم حاضر به امتحان اين پديده نوظهور بودند. اکنون پس از گذشت 20 سال با وجودي که اعتماد به بازار تلفن‌هاي همراه روز به روز کاهش مي‌يابد اما به دليل نياز روزافزون به اين پديده مدرن خريداران آن رشد مي‌يابند و بازار نامطمئن فروش موبايل داغ‌تر مي‌شود و شايد اين دليلي باشد براي آنکه صاحبان اين صنف به فکر ارائه خدمات بهتري براي احياي اطمينان از دست رفته مشتريان نيفتند.
منبع. مشرق
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس